martijnensilvia.reismee.nl

Aries Suites

We kunnen ons nog herinneren dat we vooral moe werden van al het wachten totdat we eindelijk het bewuste belletje kregen om Enitan op te halen, nu tijdens de laatste loodjes kunnen we met recht zeggen dat we het wachten ook nu wel weer een beetje zat zijn. Ondertussen zitten we in de tiende week, wat op zich al een prestatie is, vinden we zelf.

Zoals al gezegd zitten we nog steeds in Lagos en wachten we geduldig totdat ons contactpersoon ons belt om aan te geven dat Silvia met Enitan naar Abuja kan vliegen om daar Enitans paspoort en de gelegaliseerde papieren op te halen. We verwachten ergens deze week dat belletje, maar het kan ons niet snel genoeg zijn, we willen nu wel naar huis..

Het hotel waar we ons op dit moment bevinden - Aries Suites - is gelukkig echt een toplocatie. Het hotel bevindt zich op een compound aan de rand van Lagos en staat vol met grote en luxe panden. Sommige worden verhuurd, andere zijn hotels of gewoon privé bezit. De huizen hebben allemaal een unieke architectuur, eigenlijk een ratjetoe aan lelijke gebouwen, met een aantal bijzondere exemplaren ertussen waaronder een villa geheel in zwart marmer. Precies zoals het huis van Gru in 'Verschrikkelijke ikke'..we hebben nog geen Minions gezien overigens..

We vinden het opvallend rustig, enkel in de ochtend is het vrij druk met expats (voornamelijk chinezen) die van hotel naar werk lopen/rijden. Het compound is bewaakt en we kunnen veilig elke ochtend een rondje maken met Enitan, één van de vaste rituelen, die we weer geïntroduceerd hebben, aangezien dat in SunView niet kon. Na het rondje gaat Enitan vrij snel naar bed, waarbij wij ook gelijk van de mogelijkheid gebruik maken om ook een dutje te doen, of even lekker het internet af te struinen. We hebben ondertussen al een autostoeltje en fietsstoeltje via Marktplaats op de kop getikt, Opa Wim rijdt het hele land door :)

Het eten in Aries is heerlijk, er is een Indiase kok en die heeft erg lekkere gerechten in zijn assortiment. De ene dag is het een hamburger of sandwich met friet, de andere dag een lekkere kip korma met Chinese rijst, afvallen zullen we denk ik niet meer doen. We hebben overwogen de kok ook te adopteren, maar dat vonden we toch net teveel van het goede. 's Morgens hebben we wel wat bekijks met onze hagelslag, pindakaas en schuddebuikjes op tafel, Enitan krijgt gewoon pap in de ochtend. 's Avonds proberen we wat Nederlandse groente te introduceren die Martijn verpakt (je kent ze wel, van de zakjes met een groene dop) heeft meegenomen uit Nederland. De aardappel is nog niet Enitan's favoriet, die komt nog wel eens met dezelfde vaart terug naar buiten, alles waar pasta of rijst in zit gaat prima....ook bloemkool en broccoli.

Zowiezo zien we een verandering bij hem als het gaat om eten, was het in het begin nog zo dat hij direct ging schreeuwen als hij alleen al zijn lepeltje zag, nu wacht hij geduldig tot zijn portie is klaargemaakt en snap het ook wat 'klaar' en 'op' betekent. Hij bevestigt dat dan door zijn handjes omhoog te doen en zegt dan 'klaaaarrrr!!'. Dat doet hij ook als hij vindt dat hij lang genoeg op het potje heeft gezeten, erg grappig.

In de middag eten we ook brood dat we uit de supermarkt halen. Dat is ook het uitje dat we om de dag doen, even winkelen in het plaatselijke winkelcentrum. En dat ziet er echt heel mooi uit, net of je in Frankrijk een SuperMarché inloopt, met naast levensmiddelen ook schoenenwinkels, een juwelier, kledingwinkels etc, etc. Loop je dan echter weer naar buiten, sta je ook direct weer gewoon in Nigeria - Het verkeer is een chaos, overal proberen mensen je dingen te verkopen en de wegen zijn slecht. Toch heeft het ondertussen wel iets, je raakt er aan gewend en het voelt behoorlijk vertrouwd. We kijken er niet meer vanop als er uit onverwachte hoek een aantal zwarte ML's komen aanscheuren die zonder blikken of blozen even de weg over schieten. Of een blinde vader die met zijn zoon aan zijn hand tussen de files doorloopt om voor geld te bedelen, merk je elke dag wat minder op, erg eigenlijk. Ook de overvolle busjes zien we eigenlijk niet meer. Het blijkt ook dat deze busjes, op het moment dat ze gekocht worden, eerst van binnen helemaal worden gestript om daarna Nigeriaanse bankjes in te zetten. Deze staan een stuk dichter op elkaar zodat er in plaats van 8 personen nu 12 of in sommige gevallen zelfs 16 personen in kunnen + een niet nader te noemen aantal kippen..

Een dezer dagen zijn we met Enitan naar de kapper geweest, zoals veel winkels is ook dit een soort kleine garage waarin een kapper gepropt zit, er staan twee stoelen en zo te zien kan hij niet echt rondkomen van zijn werk als haararchitect want naast kappen verkoopt hij ook broeken, schoenen, schoensmeer en schoonmaakartikelen, oh nee, die zijn van de buren...

Enitan is geen fan van de kapper, hij zet een behoorlijke keel op als hij een schort voor krijgt en de tondeuse wordt aangeslingerd. Hij zit bij Silvia op schoot die hem heel goed moet vasthouden, want hij schiet alle kanten op. De kapper blijft maar sorry, sorry zeggen...maarja hij kan er ook niets aan doen, dit moet even gebeuren. Na 5 minuten is Enitan weer helemaal bij de tijd met zijn nieuwe haarstijl. Wij zijn vooral blij dat we 's morgens niet meer het gevecht moeten aangaan met dat kroeshaar. Aan de bovenkant hebben we het iets langer gelaten, een soort Denzel Washington in het klein.. De schade? 500 Naira's, omgerekend ongeveer 2 euro en 40 cent.. Daar hangen ze in Nederland bij de kapper je jas niet eens voor op.

De avonden beginnen wel vroeg en als Enitan zijn bedje heeft gevonden ploffen wij (heel zacht..) op het bed om nog even te relaxen. De internetverbinding is behoorlijk goed, dus we hebben aan Netflix een hele goede, wel wat trucjes nodig om dat in Nigeria aan de praat te krijgen (voor de meeschrijvers, probeer Hola via Firefox).

Ons ticket voor de terugreis staat op dit moment op 3 september gepland en mochten we einde van de week iets te horen krijgen over Abuja zou het zomaar kunnen gaan passen binnen de dagen die we dan nog hebben. Wel moet Silvia dan voor 3 dagen nog een nieuw visum aanvragen (dat is maar 3 maanden geldig vanaf datum afgifte) en Martijn heeft een extra stempel nodig in zijn paspoort.. lekker gedoe, maar het houdt ons van de straat..Toch hopen we stiekem dat we eerder nieuws krijgen, zodat we op of voor 29 augustus a.s. op het vliegtuig kunnen stappen...'fingers crossed'...

Anne Kramer

Wat een mooi en lang verhaal weer. Jullie beleven wat af! Ik hoop voor jullie dat het geregel niet te lang meer duurt. Hou nog even vol!! Liefs uit Papendrecht

Ellen van Veen

Ik heb weer genoten van jullie verhaal.
En wat moeten jullie veel regelen zeg!
Petje af hoor. Zo positief nog altijd na 10 weken.

Eksbeth de Haan

Wat een prachtig verhaal weer! De laatste loodjes zijn lastig, nog even geduld en een boel geregel en dan.....linea recta naar Papendrecht! Sterkte nog even!

Walter

Kom op! laatste loodjes... jullie kunnen het. Tot snel!

Patrick

Nog even volhouden de finish komt in zicht.

Nelly Helder

Ha lieverds, was fijn om jullie zondag even te zien via de Skype. Deze periode zullen jullie niet snel vergeten. We hebben echt heel veel bewondering voor jullie.
Lieve groetjes van Gijs en Nelly

Dinie Bouter

Wat fijn om weer een stukje van jullie te lezen.Ja ik kan me zo goed voorstellen dat je het na 10 weken echt wel gezien hebt daar en graag terug wilt naar ons kikkerlandje.Nog even volhouden en we duimen mee dat dat dan eind augustus gaat worden.Het einde is in zicht.Grtjs doei doeiiiiiii

omarijke

Bijna!!! Ik kan niet wachten!!! Leuk verhaal weer. Ik zie het allemaal voor me. Maar eh ik zou wel even een nachtje op dat bankje in jullie kamer willen slapen en ook nog een keertje willen zwemmen met m'n dappere doedoe.××××

Truus de Jong

Hoi hoi wat een verhaal weer zeg ,nou wij hopen ook dat jullie nu snel bericht mogen krijgen om enitans paspoort op te mogen halen . En dan snel naar huis en lekker verder genieten we gaan voor jullie duimen . En hou nog even vol liefs Truus en leen

Hannie Klaverdijk

Wat een heerlijk verhaal weer. Nog eventjes volhouden. Tot gauw. Groetjes

Resie Coumans

Hey Enitan,Sylvia en Martijn,

Ik volg jullie nu al een aantal weken en krijg steeds meer bewondering hoe jullie dit aanpakken,petje af!
Grappig dat jullie Enitan de aardappel laten proeven.Het is nog maar de vraag of hij die gaat eten.Verleden jaar kwam ik David Butter bij IKEA tegen en zijn zoontje wil alleen maar rijst eten net al David zelf,dus toch genetisch bepaald,ha,ha.
Het einde van jullie lange reis is in zicht en ik verheug mij om jullie te zien.Het is niet een kwestie van even volhouden,want dat doen jullie al een aantal jaren.
Heel veel groetjes

Marian van den Bos

Hoi, ik kan me goed voorstellen dat jullie het zat zijn. In het begin is alles spannend en nieuw en je hebt er al jaren op gewacht. Maar nu de belangrijkste zaken afgerond zijn en de nieuwigheid er al lang af is, wil je alleen nog maar naar huis met je kleine man. Ik hoop echt voor jullie dat alles verder vlot verloopt. Maar ook als het tegen zit is het eind in zicht. Nog even volhouden en dan kunnen jullie als trotse ouders Enithan aan iedereen laten zien en daarna als een echt gezin van elkaar genieten in je eigen vertrouwde omgeving.

Esther Kolpa

Nog even geduld, en ik hoop ook voor jullie met crossed fingers dat jullie snel naar huis kunnen! Tot snel!! Xx

Opa en oma tack

Hej stoere geweldige familie wat zijn we toch trots op jullie en wat genieten we weer van jullie verhaal,we gaan het straks nog missen.ha ha
Nee hoor wij vinden het ook wel welletjes en wij doen voor jullie dubbel crossed veel liefs uit papendrecht

Bets Hoogstraten

Hallo Silvia, Martijn en Enitan
Wat geweldig om zo jullie belevenissen te lezen. Ik hoop dat jullie wachten snel wordt beloond en je met je mannetje naar huis kunt
Sterkte de laatste weken.
Groeten Bets Hoogstraten

Cokkie van der Weijden.

Wat een lang verhaal weer knap hor,wij hopen en duimen ook voor jullie dat het nu snel gaat gebeuren,en dat er nu geen strubbelingen meer tussen komen.Heel veel sterkte nog,en hou de moed erin.Groetjes Wim en Cokkie

Ton,Janny en Eline de Leng

Wat leuk om jullie verhalen weer te lezen,we hopen met jullie dat je snel met je gezinnetje naar Nederland mag afreizen.Sterkte met de laatste loodjes!En weer de complimenten aan de schrijver/schrijfster :).
Groetjes uit Middelburg

Vera van der Born-Velders

Hoi kanjers, ook ik zal voor jullieduimen!! Maar na dit verhaal te hebben gelezen is het einde hopelijk snel in zicht dat jullie naar de rood wit blauwe lokatie mogen vliegen. Hou nog even vol, lieve groet Vera

Liesbeth de Borst

Wat een heerlijke verhalen weer vanuit dat verre Afrika. Ja, jullie zullen wel heel wat afslapen nu je het zo rustig hebt. Nou, maak er maar goed gebruik van, van dat slapen bedoel ik, want als je straks weer in Peepsittie bent dan zullen jullie 't wel heel druk krijgen!
Sterkte met wachten en wij keepen de fingers crossed en de duimen erbij...!

Nel Groen

Net het filmpje bekeken op jullie website van stoere Enitan. Wat een lekker ventje! En leuk jullie verhalen weer te lezen. Nu nog even volhouden en dan lekker naar Nederland vliegen. Groetjes en tot ziens. Dick, Nel en Martin.