martijnensilvia.reismee.nl

Op naar het volgende bureau

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen, hoera! De ambtenaar is eindelijk van zijn zuignap afgekomen en heeft de documenten ondertekend. ‘We’ liggen nu op het volgende bureau. Natuurlijk minimaal 8 weken te laat, maarja wat doe je eraan. Het is nu aan de ACG, DCG en CG om een handtekening te zetten zodat we uitgenodigd kunnen worden om naar Abuja te komen.

Was ons contactpersoon in het begin van de week nog heel voorzichtig met zijn uitspraken, toen het bovenstaande nieuws eenmaal was doorgekomen draaide hij als een blad van een boom naar standje ‘optimistisch’. In het recente verleden hebben deze handtekeningenzetters niet voor problemen gezorgd, dus alle hoop is gevestigd op midden volgende week naar Abuja.

Het is jammer dat er wederom deze week een vakantiedag tussenuit viel (ja mam, je had gelijk…), anders hadden we wellicht deze week al het geluk mogen hebben. Juist vandaag is het Onafhankelijkheidsdag in Nigeria (van de Engelsen in 1960 red.). Niet dat iemand er iets aan doet, de winkels zijn gewoon open, mensen gaan gewoon naar hun werk… behalve als je ambtenaar bent, dan heb je lekker vrij. En 9 van de 10 ambtenaren pakt de vrijdag er natuurlijk ook lekker bij. Fijn voor de ambtenaar, minder fijn voor ons. Vanaf vandaag dus weer 4 dagen duimen draaien. Maar wel met een beter vooruitzicht dan vorige week. Overigens is dit de laatste vrije dag tot de kerst.. en we gaan er toch maar even vanuit dat we dat niet gaan halen.

Vorige week was zaterdag ook een bijzonder vrije dag. Op deze dag is het in Lagos ook ‘Schoonmaakdag’. Het idee is dat je voor 10:00 niet buiten je eigen huis mag komen zonder dat je een bezem of veger-en-blik in je handen hebt en zo samen Lagos een stukje schoner maakt. Voor de meeste Nigerianen een reden om lekker op hun bed te blijven liggen tot 10:00. De overheid helpt ook mee door met een soort gevangenisbusje door de straten te gaan om bedelaars en daklozen ‘op te ruimen’. Het ministerie van Sociale Zaken houdt er hier bijzondere praktijken op na. Onze chauffeur wist gelukkig te melden dat het busje aan het einde van de dag (volledig volgepropt) naar een opvanghuis rijdt waar de mensen eten en onderdak krijgen.

Net als vorige week zijn we woensdag bij de lokale jachtclub geweest, gelukkig waren er dit keer meer ouders met kinderen. Het merendeel buitenlandse expat-moeders met expat-kinderen. De tweeling en Enitan liepen er vrolijk als zwarte schaapjes tussen. Enitan kan ondertussen al bijna zelf schommelen, enkel kan hij de concentratie niet altijd opbrengen om zichzelf goed vast te houden, maar dan is mama of papa in de buurt als vangnet. Een ding is duidelijk, we hebben een schommel nodig thuis. Daarnaast ook een zandbak, zichzelf ondergooien met zand is ook een erg favoriete bezigheid. Het zand opeten duurde gelukkig niet lang, hij had snel door dat zand niet echt lekker is.

Voordat we naar de jachtclub gingen hebben we nog de Nederlandse Ambassade hier in Lagos bezocht. Een tipje van ons contactpersoon. Ze had er alleen niet bij gezegd dat je een afspraak moest maken, dus wij stonden voor een dichte deur. Gelukkig dacht de Nigeriaanse bewaker even goed met ons mee en nadat we wat namen hadden genoemd van mensen die daar werken wilde hij wel even met Martijns paspoort naar binnen lopen. Heel fijn, want daardoor hebben we even gesproken met de persoon die de MVV aanvraag voor ons gaat regelen. Ze zorgt ervoor dat wanneer we in Abuja zijn geweest we de volgende dag direct bij haar terecht kunnen zodat de documenten nog dezelfde dag naar Accra (Ghana) gestuurd kunnen worden zodat het visum in Enitan’s Nigeriaanse paspoort kan worden geplakt.

Ja, dat lees je goed. Nigeriaans paspoort. Aangezien Nigeria niet is aangesloten bij het Haags adoptieverdrag wordt de adoptie in beginsel niet erkend in Nederland. Hij komt daarom Nederland binnen als ‘vreemdeling’. We zullen dus bij thuiskomt nog een aantal stappen moeten ondernemen om de adoptie om te zetten naar Nederlands recht. Geen probleem, maar het moet wel even gebeuren. Daarna krijgt Enitan ook een Nederlands paspoort. Tot die tijd heeft hij een verblijfsvergunning.

Kijk, zo steek je toch nog wat op van het lezen van dit blog. Nu is het voor ons dus zaak om de komende vier dagen weer door te komen. Morgen weer naar de dokter voor Martijns medicijnen en een bezoekje aan de kapper voor Enitan. Zaterdag waarschijnlijk naar het strand (poging 2) en zondag met onze chauffeur mee naar de kerk. Dan is het snel weer maandag.

Groeten,

Martijn, Silvia en Enitan.

omarijke

Yeh, yeh! T' komt!!xxxxx

Pietje, Nienepien en Miekje

Hihi ik zie het al helemaal voor me hoe die slome ambtenaar van die zuignap afkomt, hihihi. Maar gelukkig heeft hij getekend!! Nu maar hopen dat die andere piepoos iets sneller zijn...

Jullie komen bijna naar huis!!
Dikke kus van ons!

Walter

Jeeeeej! Eindelijk significante beweging! Knap dat Enitan al zelf kan schommelen zeg! Hij mag best langskomen hoor als jullie terug zijn :p En bedankt voor de culturele update ;)

mike erika janice

Jaaaaaaaa !!! Het einde .... Of eigenlijk het nieuwe begin, is in zicht. Toppie xxx
Hopelijk gaat het nu in een sneltrein/cq vliegtuig vaart richting huis
Nog ff de tantjes op elkaar , sterkte met een hele dikkekuzzzzz

Elsbeth de Haan

Hèhè, eindelijk lijkt het of het duimen geholpen heeft, had niet langer moeten duren want het zijn nog maar stompjes :-). Maar wat fijn dat er positief nieuws te melden valt en....die laatste loodjes gaan vast en zeker lukken!

Groetjes Elsbeth.

Annette D

Dat is goed nieuws! De komende vier vrije dagen gaan heel anders voelen dan die in de afgelopen weken. Eindelijk! Fijn dat we nu ook allemaal weten hoe dat verder precies werkt!
Alle goeds voor deze laatste etappe.

diana rombouts

He, he, eindelijk!! Fijn dat er eindelijk iets positief is te melden. Nog eventjes tanden op elkaar. Nu nog de andere bobo's snel handelen.

Patrick

Eindelijk zeg! Hopelijk hebben die anderen niet zo'n sterke zuignap en ben je zo weer thuis!

Magda Leerdam

YEAH!!! Hè Hè het zal wel een hele mooie tekening geworden zijn :) Fijn dat er weer een beetje schot in de zaak zit... het is vandaag het begin van een nieuwe maand, laten we er maar vanuit gaan dat dit een fantastische maand wordt!

Rai en Anita

Zo zo gaat het er dan toch van komen? Nu hopen dat de andere ambtenaren een handtekening hebben waar ze niet over na hoeven te denken :-)
We blijven duimen dat jullie heel snel naar huis kunnen en hier de draad op kunnen pakken.

ton en janny en eline

Gelukkig komt er nu wat beweging in de zaak. Knap dat jullie er zo positief onder blijven, ik zou er zelf wat meer moeite mee hebben denk ik. Hopelijk gaat het nu niet meer zo lang duren dat jullie weer naar Holland kunnen komen.
Groetjes uit Middelburg

Anne & Mario Kramer

Dit is echt zo fijn om te lezen!! Wat een verhaal weer, maar laat de andere handtekeningen ook maar snel komen!! Dit is vast een goed begin! Wat leuk om zo de ontwikkeling van Enitan te volgen...het gaat zo hard. En steeds leren ze weer wat nieuws. Ik vind het knap dat jullie er elke keer weer zo'n gezellige verhaal voor de blog weten te schrijven. Dat zal ik wel missen, maar gewoon in Nederland een praatje maken daar verheug ik me wel op! Wij denken aan jullie.

Vera van der Born-Velders

Super om te lezen. Er komt nu meer licht in de tunnel. Wat een kanjer Enitan bijna alleen op de schommel! Enitan gaat sneller vooruit als al die ambtenaren!!

Bets Hoogstraten

Hallo Silvia, Martijn en Enitan
Gelukkig zijn er ook nog kleine positieve dingen te melden en wat blijven jullie zelf ook positief. Prachtig die fotoserie van jullie kleine mannetje.
Groeten Bets Hoogstraten

Oma nel en opa wim

Hej Nigeriaanse kanjers jullie hebben er weer een mooi verhaal van gemaakt en er zit gelukkig weer een positief tintje in dat maak het wel iets makkelijker om het weekend weer over te komen ook voor ons. Wij gaan voor de goede afloop . Liefs uit papendrecht xxx

Jolijn

Wooow eindelijk zit er vordering in! Ik hoop hard met jullie mee dat er snel handtekeningen worden gezet. :)
Succes en geniet van elke dag, het is veel wachten maar je gaat het toch wel missen daar, geloof mij! ;-)

Cokkie van der Weijden

Nou eindelijk een positief bericht,en nu maar hopen dat het wat sneller mag volgende week,en dat jullie snel weer naar huis komen.Heel veel sterkte nog,en probeer nog te genieten van elkaar.lieve groetjes Wim en Cokkie

De Morgenster

Fijn dat er schot in lijkt te zitten en dat er hoop gloort op een spoedige terugreis naar Papendrecht.

Loesje zei het al: "Het kan wél!"

Vr. groet, Wil Visser

Truus de Jong

Jeh wat een gedoe allemaal daar . maar we hopen dat het einde eindelijk in zicht komt en dat jullie fijn naar huis kunnen komen . Dat jullie lekker in eigen huis en dicht bij familie kunnen zijn en dan heerlijk genieten van jullie kleine leuke en mooie mannetje Gr en liefs leen en Truus

Joke en Wim

Mooie blog weer!Nu maar hopen dat de ambtenaren willen (mee)werken en als het kan,een beetje snel!
Houd je taai en hopelijk tot gauw!

Gr.Joke en Wim.

liesbeth de borst

YES, eindelijk een positief geluid! Ze zeggen wel eens iets van Nederlandse ambtenaren, maar aan de werk"druk" van de Nigeriaanse kunnen ze nog een puntje zuigen... Fijn dat jullie bij de ambassade geweest zijn, scheelt weer een dag wachten zo te lezen.
Hou je taai he!!