martijnensilvia.reismee.nl

Even geduld aub

Tja, beter kunnen we het eigenlijk niet omschrijven. Nu is dus de periode van groot geduld aangebroken. De week na de rechtszaak zijn de papieren opgesteld die in Abuja gelegaliseerd moeten gaan worden zodat we een paspoort kunnen aanvragen, o.a. het geboortecertificaat van Enitan. Deze week zijn de papieren dus onderweg naar de hoofdstad en kunnen wij niet anders doen dan wachten en genieten van de tijd die we hier samen hebben. We proberen bijvoorbeeld zoveel mogelijk van de achtergrond van Enitan te weten te komen en hoe/waar/door wie hij de eerste maanden is verzorgd. We vinden het een prettig idee om dit alles in ieder geval te weten en waar mogelijk foto's te nemen.

We hebben heel veel reacties gehad op de foto's en onze outfits bij de rechtszaak, we hebben er zelf ook veel lol in gehad. Het is fijn om te lezen dat er veel aan ons wordt gedacht en naar ons gevraagd. De opa's en oma's hebben het er maar druk mee en dat vinden ze volgens ons helemaal niet erg.
Ondertussen is de 5e week aangebroken en leven we stiekem al een beetje naar de 'halverwege' mijlpaal toe. Het ontbijt begint wat eentonig te worden, zo ook de mogelijkheden van het avondeten. We verheugen ons erop om de komende twee weken in het hotel te mogen vertoeven, al was dat aan het begin van de week even een uitdaging, er was namelijk geen plek en men was vergeten te reserveren... We blijven dus nog in Villa Akure zolang er nog geen plek is.
Enitan begint wat eenkennig te worden en dat is een goed teken, opgepakt worden door anderen vindt hij nog steeds niet erg, maar een lachje kan er echt niet meer vanaf. Een grote glimlach als hij terug naar papa of mama mag (hij noemt ze voor het gemak beide da-da). Eten blijft een uitdaging, hij eet alles wat je voor hem zet, maar raakt behoorlijk in paniek als het bord leeg is, of als de lepel niet snel genoeg naar zijn mond gaat. We proberen ons er maar niet teveel door af te laten leiden..hij zal toch moeten leren om op zijn beurt te wachten.. Slapen gaat prima in het campingbedje en hij zit elke avond vol verwachting te kijken wanneer we "Ik ga slapen, ik ben moe" gaan zingen. Soms wordt hij echt te vroeg wakker en is hij niet meer stil te krijgen, dan mag hij tussenin en breekt hij de tent (klamboe) af.
Over klamboe gesproken, één van de kakkerlakken had deze week het idee om in de klamboe te kruipen en zat vriendelijk te wachten in de nok van de klamboe tot wij wakker waren..... iieeeeeuw! De volgende nacht hadden we dus de klamboe hermetisch tussen de matras gestopt en lagen we met oren op stokjes te luisteren of we zo'n ding voorbij hoorde komen, resultaat... Een gebroken nacht.
Vorige week zijn we ook nog in Owo geweest voor een bezoek aan een museum met archeologische vondsten en historische relikwieën. Owo ligt ten Oosten van Akure en is het dorp waar Enitan vandaan komt, dus des te leuker om foto's te maken. Het is lekker om er even uit te zijn en wat andere plekken te zien. Owo ziet er uit als elk ander dorp dat we gezien hebben, maar toch is het bijzonder om te er te zijn, hier liggen wel Enitan's roots. Ook hier zijn wij eigenlijk zelf de grootste attractie, zeker aangezien er net een aantal klassen schoolkinderen voorbij komen in mooi wit met paars uniform. We maken visa-versa foto's aangezien we toch wachten op benzine, de generator van het museum moet gevuld worden, anders zien we niets. We lopen samen met een 5 tal politieagenten - die blijkbaar ook geïnteresseerd zijn in de historie van Owo - naar binnen. De gids zat duidelijk op 'de brommer' want hij weet niet hoe snel hij voorbij alle beelden, zwaarden, kostuums en stenen moet gaan, waarbij zijn mond geen moment stil valt. Niet erg, want het was bloedheet in dat hol... Als afsluiting zijn we nog bij een lokale weverij geweest waar traditionele kleden uit Owo werden gemaakt, leuk voor Enitan zijn kamer. We doen ons best om er nog een leuke deal uit te halen door meerdere kleden te kopen, maar er gaat geen Naira af bij deze dames.. Jammer dan kopen we er maar één.
We hebben dus niet stil gezeten en in de loop van de week ook nog de 'hot and cold springs' in Ikogesi bezocht, iets meer dan een uur rijden van Akure in de staat Ekiti. Een bijzonder staaltje natuur waar vanuit dezelfde berg zowel ijskoud als warm water komen, zo zuiver als bronwater. Er wordt bronwater gewonnen voor verkoop en onderaan was een zwembad gemaakt waar we veilig konden zwemmen. Toen we aankwamen waren net tientallen basisschoolkinderen aangekomen voor een soort van schoolreisje... Als sardientjes in een blik zaten ze in het pierenbadje. We hebben even de tijd genomen om lang te lunchen zodat de pieren weer lekker richting huis waren voordat wij het zwembad in doken. Toen we dat aan jet einde van de dag alsnog deden waren we nog steeds de attractie van de dag, op een gegeven moment stonden er meer mensen foto's van ons te maken dan dat er mensen in het water waren. Één ding is duidelijk, Enitan vindt zwemmen helemaal geweldig en is door het dolle heen als hij met zijn blauwe zwembroek in het gele zwembandje wordt gezet. Voldaan reden we naar huis..
De procedure heeft niet stil gestaan, meest memorabel is het maken van de pasfoto van Enitan die nodig is voor zijn paspoort. Dit gaat niet - zoals in Nederland - in een fotowinkel, maar langs de kant van de weg in de berm. Silvia ging boodschappen doen en plots stopte de chauffeur aan de kant van de weg, Silvia en Enitan moesten uitstappen bij het bord "2 minutes digital passport" waar op een muur een witte lap was opgehangen van 80x100 cm. Enitan moest op het houten krukje gaan zitten, wat al een uitdaging op zich was voor een kind van bijna 1 jaar. Doordat we langs de kant van de weg stonden was er veel afleiding voor Enitan waardoor hij alle kanten op keek behalve richting de fotograaf met zijn oude compactcamera waar wij de vakantiekiekjes op Terschelling mee maakten. Silvia probeerde zijn aandacht te krijgen door met haar hoofd net boven dat van de fotograaf gekke bekken te gaan trekken, waardoor Enitan ging lachen en een perfecte zwaai,zwaai uitvoerde..helaas mocht je niet zwaaien en lachen op de foto. Na een paar pogingen was het toch gelukt..
Ondertussen zitten we een dag in het hotel en proberen we ons te settelen. Volgende keer dus meer over het hotel en Enitan zijn verjaardag die aanstaande vrijdag is.
Groeten uit SunView

opa en omarijke

He ! Heerlijk om te lezen . Ik had nog niet begrepen uit het skypen dat jullie in owo waren geweest. Leuk! Ook wel spannend denk ik? Vrijdag feest! Yeh!!

Elsbeth de Haan

Wat een geweldig verhaal weer! Wat leuk dat jullie wat uitstapjes hebben gemaakt en heerlijk dat jullie nu in het hotel zijn. Genieten dus! Fijne dag vrijdag op de 1ste verjaaedag van Enitan.

Groetjes.

Piet en Erna Bezemer

Het is echt genieten van jullie verhalen. Martijn, er is een schrijver aan jou verloren gegaan.
Alvast gefeliciteerd met Enitan en een heel gezellige dag vrijdag.
Hartelijke groet

Bianca

Hoi, hoi, ook ik heb eindelijk uitgevonden hoe dit allemaal werkt (met behulp van de blauw gele collega's????).
Wat super leuk om te lezen en wat een lekker ventje zeg! Om smoorverliefd op te worden ????!!!
Voor as vrijdag (zit ik in vliegtuig; beter te vroeg dan te laat) een hele fijne eerste verjaardag ????

Bianca

Ahhhh....de icoontjes werken niet!!!!!

mike en erika casilio

Wat fijn dat jullie ook op onderzoek kunnen gaan naar enitans roots Daar is hij later erg blij mee. Geniet van de indrukken en hopelijk het hotel.
Alvast een hele fijne eerste verjaardag Wat bijzonder
Groetjes

Dinie Bouter

Wat super leuk om te lezen weer. Het blijft ook echt een avontuur. Heel veel plezier morgen met zijn eerste verjaardag. Grtjs Dinie XXX

Gerrit en Mijnie Hoogendam

Wat een belevenis voor jullie allemaal.
Een hele mooie dag morgen.

Annette 3bergen

Ha, dat is weer een mooi verhaal. Fijn dat er ruimte is voor uitstapjes naar de roots van jullie zoon! Geniet van het hotel en maak er een mooie verjaardag van, morgen!

Peter en guusta van der Voort

Bedankt voor het leuke verhaal, jullie maken heel wat mee, vooral die foto maken, ik zag het helemaal voor me, grappig, toch gelukt, daar gaat het om. Vast gefeliciteerd voor vrijdag, sterkte met alles, en groeten, Peter en Guusta van der Voort.

mpkammeraat@hotmail.com

Wat heerlijk om jullie verslagen te lezen .
Wat een lief jongetje is jullie Enithan.
Voor morgen een fijne verjaardag toegewenst.
Piet en Anneke kammeraat.

Liesbeth de Borst

Wat een geweldige dingen maken jullie mee!!! Je kind wordt jouw kind, met jouw naam. Da's toch heel bijzonder. Zo lang gewacht! En dan al die enerverende dingen die je daarbij ook nog meemaakt. Ik geniet van de verslagen, wie van jullie 2 schrijft er zo boeiend? En zo te zien en te lezen boffen jullie geweldig met zo'n lief (rustig?) manneke. BLIJF GENIETEN!!!

Lieneke Ploeg

Alvast van harte gefeliciteerd met Enitan zijn verjaardag. Wat bijzonder dat jullie die daar, met elkaar, kunnen vieren. Geniet er van en maak er een leuk feestje van!

Ondertussen heb ik ook alle foto's bekeken. Echt heel leuk om zo met jullie mee te kunnen kijken! En wat issie leuk, jullie Enitan!!

Liefs, Lieneke

Cokkie van der Weijden

Wat fijn dat jullie nu even met elkaar in een hotel zitten,en zo morgen een fantastische dag mogen hebben de eerste verjaardag van jullie Zoon Enitan,geniet er van maar dat gaat vast lukken.Bedankt weer voor jullie fijne verhalen,en foto,s groetjes wim en cokkie

Anne Kramer

Wat een belevenissen weer:) Ik kan wel merken dat jullie optimaal genieten van jullie verblijf in Nigeria. Leuk al die uitstapjes!! Morgen de grote dag voor jullie en voor Enitan natuurlijk:) Alvast van harte gefeliciteerd! Het wordt vast een verjaardag vol mooie herinneringen! En Enitan geniet van deze dag met je lieve papa en mama. Dat gaat vast goed komen! Geniet morgen en alle andere dagen van elkaar, en de omgeving waar jullie verblijven. Groetjes

Opa en oma tack

Wij zijn blij dat jullie gearriveerd zijn in jullie Afrikaanse hotel. Het is daar vast wat rustiger voor Enitan om zijn slaapjes te doen.Leuk dat jullie nu tripjes kunnen maken en zien waar Enitan vandaan komt.we genieten van de filmpjes die wij krijgen en regelmatig is onze telefoon leeg van het vele kijken er naar ,nou morgen een grote dag voor jullie zijn eerste verjaardag maak er iets moois van dan eten wij er hier een taartje op. Veel liefs en dikke kus xxx

Trudy van der Graaf

Wat leuk om te lezen weer!! En wat geweldig dat jullie de roots van Enitan vast kunnen leggen!! Alvast gefeliciteerd en geniet morgen van de 1e verjaardag van jullie zoon!! Dit is vast heel bijzonder. De datum is voor mij makkelijk om te onthouden, want 1dag later is onze zoon jarig!

Nelly Helder

Ook natuurlijk namens Gijs van harte gefeliciteerd met de eerste verjaardag van Enitan. Wat een ervaringen allemaal. Oma belde trots op om te vertellen dat jullie gebeld hadden. Dat vond ze hartstikke fijn.
Tot de volgende keer maar weer.

Walter

Het begint nu een beetje op vakantie te lijken. Lekker hoor. Veel plezier hoor. En: van harte gefeliciteerd natuurlijk met Etian!

Janny de Leng en family

Wat geweldig leuk weer om te lezen, en wat fijn dat je de roots van Enitan leert kenne en vast kunt leggen.Prachtig jullie foto s .Voor vandaag een hele fijne 1e verjaardag met jullie zoon Enitan. Lieve groetjes uit Middelburg

Hannie Klaverdijk

Wat geweldig om jullie verhalen te lezen, van harte gefeliciteerd. Geniet van deze speciale dag.