martijnensilvia.reismee.nl

Halverwege...als het goed is.

Donderdag j.l. zijn we officieel 6 weken in Nigeria en als we een beetje in een optimistische bui zijn mogen we stellen dat we halverwege zijn. En als we naar de procedure kijken dan zitten we ook op schema. Zoals gezegd zijn we nog aan het wachten op de definitieve documenten vanuit de rechtbank in Akure die naar Abuja gestuurd moeten worden voor legalisatie. Dat duurt tussen de 10 en 15 dagen, waarna Silvia met Enitan naar Abuja mag vliegen om de documenten en het paspoort op te halen. Op dit moment hebben we nog niet alle documenten, aangezien de ambtenaren hier in Akure nogal wat moeite hebben met de Europese namen en er dus verschillende fouten in de documenten waren gekomen, waarbij zelfs onze procedure was omgewisseld met die van Esther en Jan..waardoor de namen helemaal niet meer klopte. Gelukkig kennen onze contactpersonen de juiste weg om dit te corrigeren, echter het kost weer tijd.

Ondertussen is wel het verzoek om een MVV goedgekeurd en hebben we bij de ambassade in Accra (Ghana) gecheckte of deze is aangekomen. De Nederlandse ambassade in Lagos stuurt het paspoort en alle andere documenten naar Accra aangezien dat de dichtstbijzijnde plek is waar het visum kan worden afgegeven. We hebben ook al een geboortecertificaat met daarop zijn nieuwe namen, erg leuk om te zien!

Om het visum aan te vragen heb je een aantal documenten nodig die we hier in Nigeria bij elkaar moeten sprokkelen, één daarvan is een recent medisch onderzoek zodat geconcludeerd kan worden dat er niets mis is met Enitan dat een gevaar kan zijn in Nederland. Aangezien we zaterdag vertrekken naar een ander hotel in Osogbo - twee uur rijden van Akure - leek het ons handig om dit nu nog te doen, het was weer een verhaal op zich...

We doen de zogeheten check-up in een lokaal ziekenhuis waar een dokter is die de organisatie kent en weet wat hij moet opschrijven. Eigenlijk heel erg basis zaken zoals lengte, gewicht, bloedgroep en meer van dat soort dingen. We moeten er goed op letten dat dit nu onder de nieuwe naam van Enitan gaat, anders hebben we gezeur bij de aanvraag van het visum. Enitan is geen fan van ziekenhuizen aangezien hij vanaf zijn geboorte onder behandeling is geweest voor zijn benen en voeten, alles met een stethoscoop zorgt voor een kleine paniekreactie... Gelukkig zijn papa en mama in de buurt. Het ziekenhuisje is wederom een donker hol met hier en daar wat banken waarop we mogen gaan zitten. In de hoek staat een tv waar continue de Afrikaanse versie van GTST wordt afgespeeld, maar zo slecht geacteerd dat het eigenlijk hilarisch is. Wat overigens ook heel populair is in Nigeria is een soort Bollywoodachtige Indiase dramaserie, maar dan zonder het dansen en de muziek - bijna net zo grappig. We missen net het einde van een spannende aflevering waarin een medicijnman vreemdgaat met een lokale kapster met één been, omdat we aan de beurt zijn..

De spreekkamer is zo groot als een gemiddeld kippenhok en staat vol met stellingen met oude papieren en...nog meer rommel. Ergens tussen de rommel zit iemand met een stethoscoop - dat zal de dokter dan wel zijn. De dokter praat net zo onduidelijk als hij schrijft en dat maakt de communicatie lastig.. Moet hij nu staan, liggen, lopen ?? Maar uiteindelijk zijn alle maten opgenomen en de beentjes bekeken, alleen nog even wegen...whoeps..Enitan wordt uit Silvia's armen gerukt en mee naar boven genomen naar de baby weegschaal, aangezien hij nog niet zelf op de gewone weegschaal kan staan. Zijn kleren worden van zijn lijf gerukt en wegen maar.. Silvia mag niet mee dus Enitan zet het op een brullen. Een paar seconden later krijgt ze onze gillende telg weer terug in zijn blootje, met de kleren er bovenop, inclusief luier..alstublieft...

Dan bloed prikken, dat gebeurt in de schuur aan de andere kant van het gebouw waar 'laboratorium' boven staat. Martijn moet uitleggen waarom wij Nederlands zijn en toch geen 'van' in onze naam hebben. Ze kennen hier namelijk alleen Van Basten, Van Persie en Van Gaal... Er komt een nieuwe naald uit een zakje en onze chauffeur houdt de arm van Enitan goed stevig vast, Silvia houdt de rest in de houdgreep. Martijn maakt van dit moment een foto (ja, erg hè). Enitan zet het op een huilen en Silvia kan net voorkomen dat Enitan in de naald grijpt na het aftappen. We hebben alle testen doorstaan en kunnen naar huis. Ons contactpersoon zal de documenten later ophalen en bij ons on Osogbo brengen.

Osogbo is een wijziging van ons plan. Aangezien Martijn terug moet naar Nederland was het eenvoudiger om in SunView te blijven, maar het werd toch geadviseerd om te verkassen. SunView lijkt langzamerhand op een Franse camping (je weet wel, waar je moeten zoeken naar de Fransen) en dat zou wellicht niet bij alle hotelgasten in goede aarde kunnen vallen, het zou ze het idee kunnen geven dat we systematisch hun kinderen aan het 'exporteren' zijn. Het hotel in Osogbo staat zeer goed bekent en heeft de bijzondere naam Delightsome. Er is meer ruimte en een schoon zwembad. Met de komst van Marijke in het achterhoofd vonden we het een goede stap. Hierdoor zitten we al iets dichter bij Lagos en hoeft Marijke minder ver te reizen. Zondag komt ze naar Osogbo aangezien ze zaterdag in de avond land in Lagos. Martijn gaat dan met de zelfde rit dit Marijke maar Osogbo brengt terug naar Lagos om maandag het vliegtuig naar Nederland te nemen.

Dat Martijn weg moet hebben we ondertussen wel vrede mee, het is hopen dat hij heel snel weer terug kan voor de laatste weken in Lagos. En stiekem is het natuurlijk hartstikke leuk dat Marijke hier naar toe kan komen en al een beetje kennis kan maken met haar kleinzoon. We beloven hierbij plechtig dat Enitan als eerste bij de andere opa en oma mag komen logeren om het goed te maken :)

Nu is het tijd om koffers in te gaan pakken om morgen de reis naar het nieuwe hotel te maken, we zijn ontzettend benieuwd hoe het eruit ziet en of we het net zo naar ons zin zullen hebben als hier in SunView.

marijke

Heerlijk weer dat verhaal. Tot zondag!

Truus de Jong

Wat een spannend verhaal weer en toch ook nog een verhaal waar je een glimlach van op je gezicht krijg .nou iedereen de groetjes daar en de gene die gaan plaatsje wisselen veel succes . En Martijn heeeeeeel veel beterschap en hoop voor je dat je snel terug kan en ( gezond natuurlijk ) Gr leen en Truus

Arie en Joke

We lezen jullie verhalen met heel veel plezier. Martijn heel veel beterschap en hoop dat je snel weer terug kan om te leren hoe hij zijn zakken moet vullen.
groetjes Arie en Joke

Anita

Ach wat n smeuïg verhaal weer!maar t allerleukste was toch het Skypen bij IKEA.....tenminste IK vond t leuk hihi Sylvia moest ervan huilen!Geniet van de nieuwbakken oma en beterschap voor je grote vent!????

Cokkie en Wim

Wat een geweldig verhaal weer,maar fijn dat de wisseling nu snel gaat gebeuren,heel veel sterkte silvia samen met enitan en je moeder,en martijn ik hoop dat het snel beter mag gaan ,ook jij heel veel sterkte.Groetjes Wim en Cokkie

mike en erika casilio

Wat een verhaal weer . Hectisch hilarisch en spannend, maar op de goede weg. Martijn beterschap. En we duimen voor jullie
Groetjesss

Elsbeth de Haan

Wat een leuk verhaal weer. Het is iedere keer genieten van jullie belevenissen. Succes met het verkassen en sterkte Martijn als je je vrouw en zoon moet achterlaten, fijn dat Marijke al snel komt. Goede reis voor jou en natuurlijk ook voor Marijke! Groetjes.

Ton Janny en Eline

Wat maken jullie daar toch bijzondere dingen mee, het is alles behalve saai en prachtig om te lezen arme Enitan het is te begrijpen dat hij bang is van de dokter ,maar gelukkig heeft hij jullie nu die hem opvangen.Martijn voor binnenkort een hele goeie reis en hopelijk ben je weer snel opgeknapt,en Silvia heel fijn dat je moeder komt.Heel veel succes daar !Liefs uit Middelburg

Opa en Oma Tack.

Wat een heerlijk verhaal weer als je je ogen dicht doet kan je je haast voorstellen hoe het er bij jullie aan toe ga zo pakkend word het verteld wij vangen Martijn weer op dus dat komt ook allemaal goed zodat hij weer snel naar z'n gezinnetje terug kan voor de laatste weekjes

Annette Driebergen

De helft zit er op, aftellen maar. Alle goeds voor deze inzonderheid weken!

Annette Driebergen

Nou ja, zeg.... Spellingcontrole gaat wel heel eigen weg: bijzondere weken natuurlijk, nu alles anders gaat dan gedacht!

Nelly Helder

Weer genoten van jullie verhaal. Martijn, veel beterschap en een goede reis naar Nederland. Silvia: hele fijne tijd gewenst met Enitan en je moeder. Lieve groetjes van Gijs en Nelly

Ilona

O wat een verhalen weer, voel me helemaal in Afrika als ik dit zo lees!.Sterkte voor Martijn en een goede reis gewenst voor zowel Martijn als voor oma die haar kleinzoon gaat ontmoeten. Liefs Ilona

Martine

Eindelijk de tijd genomen om jullie verhalen te lezen... Wat een goed boek is het inmiddels geworden! Een reis om nooit te vergeten en het mooiste souvenir om mee naar huis te nemen ;) Hopelijk staan jullie weer snel op Hollandse bodem. Groetjes, Martine

Christel & Ronald

Wat een mooi verhaal weer. Marijke jij een goede en prettige tijd zo met Silvia en Enitan. Martijn en jij een goede reis naar huis om hopelijk snel op te knappen. Een lieve groet!

Jolijn

Het zal Afrika niet zijn als het niet anders gaat dan hier hé ;-) Wat een verhaal weer, wat een ervaring kun je denk wel zeggen. Hopelijk mag Martijn (voor de goede orde) snel vertrekken e snel terug komen! :)

Liesbeth de Borst

Wat heerlijk om te lezen, jullie "avonturen". Het leest als een spannend boek, maar niet alles is rozengeur en maneschijn: Martijn BETERSCHAP!! Fijn dat Marijke even jouw plaats in kan nemen. Blijf van elkaar genieten!!!

Arianne

Spannend allemaal! (Hehe! Eindelijk heb ik dit blog eens opgezocht. Het is vakantie dus nu heb ik er de tijd voor????????) Beterschap en goede reis voor Martijn, Silvia, je redt het wel, hoor????????. Marijke ook een goede reis en veilige aankomst. Een goede tijd met elkaar gewenst. Grtjs. Arianne

Arianne

Op de plaats van die ?????? bedoelde ik een smiley:-(