martijnensilvia.reismee.nl

De rechtzaak

Woensdag aan het einde van de dag werd echt bevestigd dat de volgende dag de rechtzaak zou plaatsvinden. Silvia moest er wel om vragen, anders hadden we misschien nog langer in spanning gezeten. We proosten s avonds bij het zoveelste glas Malibu-jus en liggen vroeg in het mandje.

Het onweer en de regen de volgende ochtend is uitzonderlijk. We kunnen elkaar haast niet verstaan, zo gaat het tekeer. De lucht is donker en er vormen zich grote plassen rondom ons huis... Het zal toch niet zo zijn dat de wegen onbegaanbaar zijn? We ontbijten en schieten onze traditionele kleding aan. Silvia in een blauwe jurk met dito sjaal op het hoofd, Martijn in een lekker ruim zittend grijs/bruin Nigeriaans pak met belachelijke hoed. Enitan heeft een blauw shirt met een printje, eronder een stoere kaki broek met bretels.
De auto staat stiptom 9:00klaar en brengt ons binnen een half uurtje bij de rechtbank, de wegen zijn best aardig begaanbaar... het valt eigenlijk wel mee. De rechtbank is een soort binnenplaats met daar omheen allerlei kleine gebouwtjes met verschillende soorten raampjes, waarmee het doet lijken op het Land van Laaf in De Efteling. Op sommige plekken zitten mensen te wachten op oude bankstellen onder een golfplaten dak, het blijkt de gezamenlijke wachtruimte te zijn. We hebben natuurlijk veel bekijks, maar we kijken lekker terug. We worden een andere kamer in gedirigeerd waar een grote tafel staat met plek voor rond de 10 personen en er staat een tv + generator, verder zijn de muren geel en kaal. Er lopen allerlei mensen in en uit en we zien hier en daar ons dossier, of delen daarvan, tevoorschijn komen. We wachten meer dan een uur voordat er beweging komt, wij mogen weer ergens anders wachten en Esther en Jan blijven achter - de wachtkamer blijkt ook de plek te zijn waar de zitting plaatsvindt.
Ons nieuwe kamertje is een soort bezemkast met kapotte stoelen waar een vriendelijke politieagent voor staat, we kletsen wat en Silvia loopt met Enitan over de binnenplaats. Ze is een lopende attractie en mensen blijven stilstaan om ze eens goed te bekijken. We gebruiken de tijd om luier te wisselen en wat te drinken om na weer een uur eindelijk uit onze bezemkast te worden geroepen.
Het magistraat is een vriendelijke gezette dame met grote gouden oorbellen, het is duidelijk dat ze autoriteit heeft. Iedereen die we hebben binnen zien komen zitten er ook, ze hebben allemaal een rol in het spel dat nu gaat beginnen. Wij zitten aan de andere kant van de tafel, precies tegenover het magistraat. Aan de linkerkant staat een man in pak en stropdas op en begint het rapport van het ministerie voor te lezen. De achtergrond van Enitan, waarom hij is afgestaan, hoe hij bij de stichting terecht is gekomen en hoe uiteindelijk wij als adoptie-ouders zijn goedgekeurd. Ons huis, werk en familie wordt omschreven als ook de opmerkingen uit het gezinsrapport van de kinderbescherming. Het magistraat schrijft alles letterlijk op en het duurt behoorlijk lang voordat dit alles is geregeld.
Dan wil ze graag nog wat vragen aan ons stellen. Martijn heeft ondertussen zijn petje afgedaan en gaat staan - zoals dat hoort - om de vragen te beantwoorden. Ze wil ook een vraag aan Silvia stellen, maar ondertussen is Enitan in haar armen in slaap gevallen en ze vindt dat voldoende teken om te besluiten dat moeder en kind prima bij elkaar passen - Silvia mag weer lekker gaan zitten. Als afsluiting spreekt het magistraat haar oordeel/vonnis uit en wijst ons officieel toe als de ouders van Enitan. Alle mensen in het kamertje feliciteren ons hartelijk en hier en daar worden nog wat stichtelijke woorden aan ons gericht rondom de opvoeding en het belang van het geloof hierbij. Ook wordt aangemoedigd om Enitan te ondersteunen in het eventueel later ontdekken van zijn achtergrond in Nigeria. We nemen de adviezen ter harte en gaan met iedereen op de foto.
Tot zover het officiële gedeelte en een mooie mijlpaal in onze reis. De volgende stap is het versturen van de documenten die als resultaat van de rechtzaak worden opgesteld naar Abuja, daar worden ze gelegaliseerd waarna we Enitans paspoort kunnen aanvragen. Gemiddeld kost dit zes weken en daar moeten we dan ook maar vanuit gaan.
We sluiten deze dag af in het SunView hotel waar we heerlijk eten en alvast een kijkje nemen in deze accommodatie, aangezien we waarschijnlijk de komende weken hier moeten vertoeven. Er staan alweer nieuwe adoptie-ouders te wachten voor de kinderen die in Villa Akure zitten en die mogen ook de eerste weken hier verblijven.
De afgelopen dagen duurde wel behoorlijk lang en leken nogal op elkaar, dus het is fijn om nu echt een stal te hebben gemaakt. Morgen maar weer terug naar het oude ritme en plannen maken voor de komende dagen, we willen nu wel weer eens iets meer van het land zien!
Veel liefs van Martijn, Silvia en nu officieel Enitan Daniel Tack

Patrick Harinck

Wat een mooie stap en wat fijn dat Enitan nu ook op papier jullie zoon is. Sil van de week je moeder nog gezien bij Ikea zo leuk om te zien hoe vol trosts ze over jullie aan het vertellen was.

Petra Elsenaar

Yes! Gefeliciteerd nu eindelijk officieel!! Echt papa & mama! Kippevel moment!

diana rombouts

He he eindelijk is Enitan officieel van jullie. Eindelijk echt mammie en pappie. Van harte gefeliciteeerd.

Dinie Bouter

Van harte gefeliciteerd .Officieel pappa en mamma,weer een stukje verder.Geniet van elkaar en samen van het mooie land.Groetjes en knuffels

Emily witter

Woohooo!!! Springt nog net geen gat in de lucht... Daar is het hier te warm voor!! Wat een geweldig nieuws! Nu kan je extra gaan genieten! Xx

Nienepien

Yessss eindelijk ben je echt definitief mn neef!!!!
Wat gaan wij het gezellig krijgen als we samen gaan spelen!!

Dikke pakkert van mij, en ook van mijn mama!!

Elsbeth de Haan

Geweldig.....eindelijk officieel papa en mama van Enitan. Van harte gefeliciteerd en heel veel geluk met hem en elkaar. Heerlijk, nu kunnen jullie gaan genieten en uitgebreider kennis maken met het land van Enitan. Hartelijke groet vanuit een zeer warm Papendrecht.

Diana Hogervorst

Van harte gefeliciteerd! Heel veel geluk met jullie zoon!

Walter en Marga

Oh... Nu officieel Gefeliciteerd!
We zaten ons juist af te vragen hoe het jullie verging en of er al wat meer duidelijkheid was. (Het was zo stil op de blog ;) ) Super dat dit nu geregeld is!

Truus en leen de Jong

Yes eindelijk gefeliciteerd pap en mam met jullie zoon . En nu maar gauw naar Nederland en dan verder genieten van jullie zoon Gr en liefs van leen en Truus

Ellen van Veen

Hartelijk Gefeliciteerd.
Een lang gekoesterde wens is in vervulling gegaan.
Enitan boft met zulke ouders.
Nu de spanning er een beetje af is, lekker genieten van jullie verblijf daar.

Kees en Pia Noordhoek

Gefeliciteerd!! En veel geluk gewenst

Robert en Marlies Logtenberg

Gefeliciteerd!! Wat fijn dat het allemaal goed gegaan is!! Mooi om te lezen! Geniet verder van elkaar en al het moois wat komen gaat! Liefs vanuit Barendrecht

Anita de bel

Hihi eindelijk officieel n "takkie" erbij..met permissie van Sil hihi EINDELIJK!!!

mike en erika casilio

Wat een spannend en leuk verhaal weer, maar belangrijker Enitan heeft jullie nu officieel als lieve en echte !!ouders En jullie echt een mooie lieve zoon. Van harte gefeliciteerd Hopelijk gaan de volgende stappen voorspoedig en mooi Veel plezier xxx

Walter & Marga

Oh...en strakke actie van Enitan bij die rechter natuurlijk!

Astrid Lagrouw

Gefeliciteerd!!!

Magda Leerdam

Van harte gefeliciteerd!! Nu officieel papa en mama van de kleine man :) Geniet van de tijd met elkaar, wachten duurt lang... succes ermee.

Peter en Guusta van der Voott

Hoi, ook van ons gefeliciteerd, wat een mooi verhaal, ikzag het helemaal voor me, geweldig tranen in mijn ogen, echt zo fijn voor jullie, geniet maar van elkaar, sterkte met alles, en een groet van ons, Peter en Guusta van der Voort

Ilona van Wingerden

Yes, eindelijk officieel! Gefeliciteerd! Geniet van de tijd met elkaar en ondanks het wachten tot het paspoort is geregeld zal het vast een mooie tijd als gezin samen. Liefs Ilona

omarijke helder!!

Hier een hele blije opa en oma !!! Ik heb gisteren maar weer beschuit met blauwe muisjes genomen! Xxxxxx ik vond het wel spannend hoor ! En het duurde best lang( voor mij) voor we iets hoorden. Ikke

Eveline en Alex

Gefeliciteerd!!

Nu ging het dus wel door. Heel veel geluk gewenst en geniet er van!

Femke Opsteegh

Wat fijn dat het nu eindelijk officieel is! Eindelijk echt papa en mama van Enitan! Gefeliciteerd! Wat een mooi verhaal weer. Nog een goede en fijne tijd daar.
Liefs, Femke

Opa en oma tack

Wat een heerlijk verhaal weer om te lezen, wij zijn heel blij dat jullie nu eindelijk officieel geregeld papa en mama en wij opa en oma zijn van Enitan Daniël Tack .wij hopen dat er in hotel sun view minder kakkerlakken zijn en geregeld stroom is. Het is leuk als jullie wat meer vrijheid hebben om zelf te bepalen hoe je de dag door ga brengen.hopen dat jullie nog een fijne tijd hebben daar en vergeet niet te genieten .veel liefs en dikke kus allemaal uit papendrecht

Ronald & Christel

Van harte gefeliciteerd lieve ouders van Enitan. Knuffel van ons uit de Ridderspoorhof.

Esther Peursem

Lieve Enitan, gefeliciteerd met je nieuwe papa en mama. Je gaat met hen een fantastisch nieuw leven tegemoet. Eigenlijk moet je nu naar NL komen, want ook hier is het bloedheet. Nog een paar weken wachten....feliciteer je papa en mama ook? Ze hebben zooooo lang op je gewacht!
Kus van Esther

Esther Peursem

Oh enneh.....mama heeft ons foto's van jou beloofd na de rechtzaak. Herinner je haar daar even aan?

Simone Stam

Van harte gefeliciteerd! Heel veel geluk met elkaar. En nog een fijne tijd. Je moeder praat me af en toe even bij. We zijn erg benieuwd naar onze buurjongen.

Nelly Helder

Ha papa en mama Tack. Steeds een stapje verder. Van harte gefeliciteerd met jullie zoontje Enitan. Fijn dat jullie ons zo goed op de hoogte houden. Wij wensen jullie mooie dagen met elkaar toe. Hartelijke groet vanuit een nog steeds warm Papendrecht.

Cokkie van der weijden

Fantastisch,toch nog redelijk snel,van harte gefeliciteerd met jullie zoon,nu mag je het echt van de daken schreeuwen.
Dat doen jullie niet natuurlijk,maar geniet maar lekker nu,het gaat nu vast helemaal goed komen.Liefs Oom Wim en Tante cokkie hi hi

Nel Verhoog.

Helemaal fantastisch,GEFELICITEERD !!!

Vera van der Born

Nou dit echt geweldig nieuws. Van Harte Gefeliciteerd met jullie zoon. Nu heeft Enitan gelukkig een super mama en papa. Ga maar lekker van elkaar genieten.

Jannydeleng

Lieve papa martijn en mama silvia van harte gefeliciteerd met jullie zoon Enitan eindelijk officieel :) nog een fijne tijd daar en hopelijk heel snel met zn drieën naar Nederland! Liefs uit Middelburg

Erik en Gretha Andeweg

Wat fijn dat jullie nu echt de ouders zijn van dit ontzettend mooie mannetje!
Heel veel geluk met elkaar!

Rai en Anita

Van harte gefeliciteerd!
Geweldig al die verhalen en nu ook die foto's erbij. Dat maakt het compleet.
Jullie zijn ver weg, maar door de verhalen en foto's toch weer heel dichtbij.

Heel veel geluk, liefde en gezondheid!

omarijke

Oh wat een mooie hoed heeft Martijn!!super mooie foto's

Magda Leerdam

Wat leuk om nu foto's te zien, wat een mooi mannetje :)

Elskeen Louis Lodder

Silvia en Martijn van harte gefeliciteerd met jullie nieuwe status! Wat een opluchting moet dit voor jullie zijn. En wat ziet het er op de foto´s al vertrouwd uit!!
We genieten van jullie verhalen en foto´s en wensen jullie daar een hele goede tijd met elkaar.

Nelly Helder

Die mooie foto's maken het verhaal wel compleet. Schitterend om jullie zo gelukkig te zien.

jolandavannoort66@gmail.com

Hallo Silvia en Martijn, Van harte gefeliciteerd !!! Dat jullie nu eindelijk echt de troste pap en mam zijn van Enitan ... een mooi ventje die
steelt wat harten strakjes! Veel geluk met z'n drietjes toegewenst.

Trudy van der Graaf

Wat fijn, eindelijk zijn jullie nu officieel de papa en mama van Enitan Tack! Gefeliciteerd, weer een stukje afgesloten in dit proces!
Geniet van elkaar! Groeten uit een warm Alblasserdam .

Piet en Erna Bezemer

Van harte gefeliciteerd met jullie zoon, veel geluk met elkaar. Wat een leuke fotoserie. Hartelijke groet

Mario & Anne Kramer

Wat een mooi verhaal met FANTASTISCH nieuws!!!!!!!!! Jullie mogen jezelf nu officieel PAPA en MAMA noemen van jullie prachtige ZOON Enitan. Wat moet dat een fijn gevoel zijn!! Van harte gefeliciteerd!!!! We wensen jullie veel geluk toe als gezin...want dat zijn jullie nu! En wat leuk om nu ook foto's van Enitan te zien met jullie samen. Echt genieten vanaf hier!! Nu nog een leuke foto van jullie drietjes:) Geniet van deze mijlpaal en van elkaar! Liefs uit Papendrecht

Chester, Karin en Abel

Wat was het spannend allemaal... maar nu is Enitan dan eindelijk officieel jullie zoon, GEFELICITEERD!!!
En wat een mooi mannetje. Heel veel geluk met elkaar.

Paula de Ruiter

Silvia en Martijn, van harte Gefeliciteerd ! Enitan Daniel is nu echt jullie zoon, na zo lang wachten, eindelijk een gezin. Wat bijzonder om via de blog, zo op afstand met jullie mee te leven. Ik heb genoten van de foto's, wat een mooi en blij mannetje is het. Ik wens jullie, ook namens Gerrit, nog een mooie tijd in Nigeria.

Wim en Caroline

Van harte gefeliciteerd met nu officieel jullie zoon.
Wat hebben jullie er veel voor over om dit voor elkaar te krijgen maar gelukkig wordt dit nu beloont
We wensen jullie alvast een fijne verjaardag toe met Enitan en een mooie tijd daar met hem Martijn jij beterschap hoop dat je nu ook wat meer kan genieten hartelijke groeten Wim en Caroline

Annette D

Wat een heerlijke foto's en wat prachtig dat het allemaal officieel is! Nog een mooie tijd daar gewenst en tot een volgend bericht!

Gert en Wima van Ek

Van harte gelukgewenst met jullie mooie kereltje, Enitan Tack.

Monique Sebrechts

Lieve Enitan gefeliciteerd met je lieve papa en mama. Ik weet zeker dat jij een mooie toekomst gaat krijgen hier in het verre Nederland. Lieve Silvia en natuurlijk Martijn gefeliciteerd met jullie prachtige jongen. Eindelijk mogen jullie het van de daken schreeuwen ????. Oh enne Sil ik heb je mail doorgestuurd naar Marlies zodat dit mooie nieuws ook op de fakta komt met de foto's van jullie bink.

Tineke Smit

Gefeliciteerd met deze stap. ik volg jullie blog en ik vind het ontzettend leuk hoe jullie je ervaringen onder woorden brengen. veel plezier nog met elkaar daar en een goede toekomst gewenst

Dick en Nel Groen

Wij zijn net terug van onze vakantie en las in de Schakel dat we jullie reis kunnen volgen. Dus gelijk maar gedaan.Wat hebben jullie veel meegemaakt. Wat fijn dat jullie Enitan in jullie armen hebben kunnen sluiten en nu officieel pappa en mamma zijn .hartelijk gefeliciteerd en wij wensen jullie drieën heel veel geluk met elkaar. Nog een goede tijd verder in Nigeria en tot ziens in Papendrecht. Groetjes, Dick en Nel

cindy

wat fijn dat het nu officieel is. ff wachten op dat papiertje en dan gauw terug naar Nederland om een gezinnetje te zijn.

Miranda

Gefelicititeerd met dit goede nieuws! Super zeg:-) xx

Lieneke Ploeg

Wat een fijn nieuws dat het nu officieel is. Martinn en Silvia, van harte gefeliciteerd! Geniet van jullie tijd daar met z'n drieën.
Liefs, Lieneke

Lieneke Ploeg

Typfoutje, ik weet dat je Martijn heet.
Opnieuw: Martijn en Silvia, van harte!!!

Bets Hoogstraten

Hallo Silvia, Marijn en jullie kleine mannetje
Wat een leuke fotoserie echt prachtig om te zien. Fijn dat Martijn weer terug is en nu maar hopen dat jullie snel naar Papendrecht kunnen.